Instagram po zmianach w 2021 i zaniżanie zasięgów na koncie Twórcy.

   
          Kolejny raz muszę wylać morze goryczy pisząc o działaniu algorytmu Instagrama, który podobno znów "udoskonalony", tym razem wziął się za zaniżanie zasięgu na kontach Twórcy i Firmowym.
 

UWAGA! Ten post był pisany już od Grudnia zeszłego roku, czyli przed ostatnim "ulepszeniem" aplikacji Instagram (z 9.01.2021 r.) i miał dotyczyć 2ch zagadnień:

 

  1. Spadającego zasięgu na koncie Twórcy 
  2. Błędów jakie można znaleźć w aplikacji, czyli zjawisk, które stoją w sprzeczności z regulaminem a Instagram jakimś cudem dopuszcza ich istnienie

         Jako, że post byłby za długi (i za ciężki na Bloggera) postanowiłam rozłożyć go na 2 części. O błędach na Instagramie napisze w późniejszym poście, więc zapraszam już dziś do śledzenia mojej strony.

  


         Pisałam już wcześniej o ucinaniu zasięgów podczas przejścia z konta osobistego na firmowe (zob. post  Dlaczego-instagram-ucina-zasiegi ) i nadal podtrzymuję swoją opinię, że Instagram zaniża wyświetlenia i zasięg, po to by zarabiać na postach sponsorowanych.  

              Nagły spadek ilości wyświetleń moich postów (pomimo mieszania hasztagów) odnotowałam już w Listopadzie, a Grudzień 2020 r. to TOTALNA TRAGEDIA!

 


Spadający zasięg na koncie Twórcy w 2020 r. 


         POMIMO STAŁEJ AKTYWNOŚCI NA KONCIE, CZYLI PRAWIE CODZIENNEGO WSTAWIANIA POSTÓW, LAJKOWANIA POSTÓW INNYCH ORAZ ZAPISYWANIA ULUBIONYCH TREŚCI, ZASIĘG ZACZĄŁ SPADAĆ NA ŁEB NA SZYJĘ. 

 

             Nie muszę dodawać, że spędzam na Insta średnio 2-3 godz. dziennie (czasem 1 czasem nawet 6!, czasem zdarza się że 1 dzień nie wchodzę na konto). Ostatnio zrobiłam miesięczną przerwę na jednym z kont, ale post piszę w oparciu o wiedzę z poprzedniego roku czyli 2020. Owszem biorę pod uwagę, że moje treści po prostu są słabe i nikłej liczbie osób się podobają, ale zauważam też, że zasięg (czyli do ilu ludzi post dotarł !) wynosił w Grudniu jakieś 15-30 w porównaniu z zeszłymi miesiącami, kiedy było to 2-3x więcej! 

 

           Zrobiłam sobie miesięczną przerwę od postowania (od 02.01 do 02.02.2021 r) i ze 2 razy w ciągu tej przerwy polajkowałam kilka postów. Dokładnie miesiąc później znów wrzuciłam post i muszę zauważyć, że jego zasięg był niewiele niższy niż ostatniego posta sprzed przerwy. 

          Może to znów teoria spiskowa, ale zauważyłam, że żeby utrzymać zasięg na jako takim poziomie, trzeba bez przerwy postować, lajkować i komentować w ciągu całego tygodnia! Wystarczy że odpuścisz sobie 1 dzień (czyli nie logujesz się na konto i nic nie udostępniasz) żeby zbieranie zasięgu przy nowym poście, znów zaczynać od 0!

 

          Analizując zbierane przeze mnie dane na temat zasięgu, lajków, wyświetleń moich postów itp. stwierdzam, że średnio 1/10 osób które wyświetliło zdjęcie dało mu 💗. Czasem ta liczba skacze do 1/5 jeżeli post jest "chwytliwy". Zdarza się, że przy niewielkim zasięgu jest dużo polubień w stosunku do wyświetleń ale najczęściej tylko 10% osób do których dotarło zdjęcie, daje mu serduszko (podobne "fakty" stwierdzam na innych kontach biorąc pod uwagę liczbę obserwatorów i lajki pod zdjęciami).

 

         Poniżej macie zestawienie z 2ch lat posiadania konta Twórcy (zestawienie dotyczy zapewne nie tylko postów, które objęła statystyka owego konta, bo w międzyczasie przeszłam na nie z firmowego, które też zbierało statystyki). Są tu "najlepsze" zdjęcia z 2ch lat i zasięg od największego do najmniejszego (a właściwie średniego bo musiałabym wkleić jeszcze z 10 takich układanek!)

 

 

 

 

 

 

 

           Ten post poniżej miał 22 polubienia (brak info o zasięgu bo to było na koncie osobistym) ale pewnie dotarł do większej ilości osób, skoro wśród lubiejących znaleźli się celebryci. 

          Nie wiem jednak czy z własnej woli polubili post, czy zrobiły to za nich boty? Spotkałam się z tym, że jeden "kuchenny celebryta" polubił kilka moich jedzeniowych postów i za każdym razem  gdy dawał "lajka" umieszczał w gronie obserwowanych, po czym zawsze odlajkowywał moje konto 😑  Myślę, że po prostu miał jakiś program, który za niego dodawał nowych obserwatorów do swojej listy a potem ręcznie ich usuwał jeżeli nie byli godni by nadal ich obserwować. 

 

         Zawsze mnie dziwi, czemu po polubieniu jednego posta ludzie decydują się na obserwacje mojego konta? 

         To trąci technicyzacją przypisaną robotom a nie rzeczywistemu człowiekowi, którego interesuje dana tematyka! Ileż to już razy mnie obserwowano, licząc chyba na rewanż? Czasem jak konto jest mi przydatne, to też zaczynam je obserwować, po czym widzę, że ono zrezygnowało z obserwacji mojego! Czyli "dostałem co chciałem i nara!" 😠



 

 


 

 

Zrobiłam ostateczną próbę porównania instagramowych kont i znów przeszłam z konta Twórcy na konto Osobiste (na pierwszym koncie @monikademi)- oraz na konto Firmowe (na 2gim @besudolls). Było to w Grudniu 2020 r.

            

         Stwierdzam że: 

            ❗ przejście z konta Twórcy na konto Osobiste nie poprawiło wcale lajkowania moich postów (zasięg widocznie znów był niski, biorąc pod uwagę, że liczba lajków w postach była minimalna). Może to nowy algorytm (z zimy 2020r.) tak działał, że jak ciął zasięg to po równo na wszystkich kontach? Jak pisałam w poprzednim poście na temat Instagrama, lepszy zasięg był na koncie osobistym a po przejściu na firmowe urwał się o 1/3. Teraz na każdym z nich jest tak samo niski. 

            ❗ przejście z konta Twórcy na konto Firmowe nie zmienia zasięgu również, ale przynajmniej nie ma problemów z uzyskaniem info na temat statystyk- wszystko jest na miejscu (a tak mi się przynajmniej wydaje).  Zasięg jest tak samo nikły jak był! Pojawiają się tylko co rusz zachęcenia do promowania posta! Tak samo jest z zasięgiem teraz przy przejściu z konta Osobistego z powrotem na konto Firmowe.

 

           O ile zamiana konta Twórcy na Firmowe to tylko dotkniecie "opcji", to trochę inaczej jest przy przejściu na konto Firmowe z Osobistego - tu reguły się dziwnie zmieniły. 

          Gdy po raz 1szy zrobiłam takie przejście około 1,5 roku temu, to oczywiście statystyki były niedostępne i na ich uzyskanie trzeba było poczekać. Po ok. tygodniu było wiadomo ile zasięgu, polubień, wyświetleń, obserwatorów itd. zebrały posty wstawione od czasu przejścia na konto Firmowe. 

         Tym razem, co jest dla mnie zaskoczeniem, statystyki z poprzednich 7 dni przed datą przejścia (oprócz postów i relacji) były już dostępne! Mogłam sprawdzić liczbę kont do których udało mi się dotrzeć, interakcje z postem, liczbę obserwatorów itd. co nie miało miejsca przy poprzednim przejściu od razu (a przynajmniej sobie tego nie przypominam)! 

 

 

 

Zdziwiły mnie również "nowe" zasady przy tworzeniu konta Firmowego! (stan na 12.2020)

 

         Wcześniej nie musiałam np. zapraszać znajomych (dziwne bo nikogo nie dodałam do kontaktów a i tak zatwierdziło ten krok!) i dodawać 3ch postów w ciągu tygodnia by zwiększyć zasięg! Wcale sobie nie przypominam takich "nakazów", ale pamięć mam słabą, więc może się mylę? Tak czy siak wstawiam screeny by każdy mógł wyrobić sobie zdanie. (screeny pochodzą końcówki 2020 r.)







 


 

 

 Zauważyliście że Instagram udostępnił także opcję usuwania obserwatorów z waszego konta?

 

          Ja wcześniej będąc na koncie Twórcy (przed zmianą na inne) nie miałam tej opcji a teraz stała sie dla mnie dostępna. Nie pamiętam tylko, czy było możliwe usuwanie obserwatorów, gdy miałam przez chwilę konto prywatne czy też było możliwe na "specjalistycznym" ?  Kilka razy zmieniałam specyfikę konta ale niestety nie pamietam, przy którym mogłam to zrobić. Faktem jest, że na obu swoich profilach, miałam przez chwilę taką możliwość (przynajmniej pod koniec 2020 r.)?  W centrum Informacji o Instagramie jest napisane, że ta opcja jest dostępna dla kont prywatnych (czyli nie firmowych ani Twórcy -regulamin z 2021!).

         Faktem jest, że można usunąć konto, które Cię obserwuje ale daleko gdzieś ma twoje posty (bo np. obserwuje kilka tys. ludzi i nie na każdy twój post może natrafić), liczy np. na "follow back" albo jest nieaktywne od kilku lat!  

         Jak czytałam u jednej "Insta poradniczki", usuwanie takich fejków może poprawić zasięg naszych postów i "promowanie" konta przez algorytm Instagrama, (chyba jako takiego, które się rozwija i może zaciekawić innych?). 

         Z moich obserwacji wynika że to jednak guzik prawda! Usunęłam więcej niż pół takich niby-obserwatorów z 1szego konta i jakoś nowych nie przybywa w tempie ekspresowym! Co więcej, jeżeli ilość obserwatorów jest mniejsza niż 100 to nie mamy dostępu do pewnych statystyk- kto nas obserwuje, z jakiej lokalizacji i kiedy warto wstawiać posty!

 

 

 

 Czy Instagram rzeczywiście zaniża zasięg na koncie Twórcy?

 

          Zdaje się, że nie tylko ja zauważam, że coś jest na rzeczy. Wpadłam 2 m-ce temu na post z innego konta, właśnie o problemach zasięgu na koncie Twórcy. Wklejam zdjęcie, a dla tych, którzy są z angielskim na bakier, postaram się przetłumaczyć w prostych słowach:

 

"Poprzednia aktualizacja była niekorzystna dla wszystkich artystów, ponieważ wasze posty ukazywały się rzadziej na kontach waszych followersów (tzn. że twoi obserwatorzy mogli nie zauważyć twoich postów na swojej stronie głównej, jeżeli nie włączyli np. powiadamiania o postach)!

Teraz jest jeszcze gorzej jeżeli mieszkasz w Europie!"

         
         Ten screen posta z konta @artadvicee zrobiłam w Grudniu 2020. Już od jakiegoś miesiąca wcześniej sama zauważyłam kolejny spadek w zasięgach. Myślę, że coś jednak "dłubali" w algorytmie znowu! Jak widać to kolejny cios dla małych kont z nikłą liczbą followersów i osób zaangażowanych wokół treści jakie ono przekazuje. Wg słów z tego posta algorytm bierze pod uwagę liczbę zapisań i udostępnień posta na Story i profilach niż liczbę lajków i komentarzy.

 




 

Jakie "nowości" na Instagramie przyniósł rok 2021?

 

          Od ostanie aktualizacji systemu, która ściągnęłam 13.02.2021 r. tuż po tym jak aplikacja po wylogowaniu przestała odpowiadać, nastąpiły drastyczne wg mnie zmiany na Instagramie (a przynajmniej na moich kontach).

         Mam wrażenie że aplikacja cofnęła się do 2019 r. kiedy to nie było konta Twórcy (już go nie mam w opcjach przełączania konta), a interfejs bardziej przypomina wersję sprzed 2ch lat niż tą z Grudnia 2020.!

 
         W zakładce Eksploruj już nie pojawia się pasek na górze, gdzie można było wybrać kategorie przeglądanych treści np. Podróże. Również kiedy klikniemy tam na cudzego posta, to po przejechaniu palcem w górę (by zobaczyć treści poniżej tego posta) nie ma już "podobnych postów" czyli o tej samej tematyce jak to było w 2020 r, ale pojawia się kolejny post z zakładki Eksploruj (ten "obok" przeglądanego).
    
 

        Kolejne dziwne zjawisko to fakt "pamiętania" przez aplikację mojego konta bez konieczności podawania hasła, kiedy na telefonie jestem zalogowana do konta Google.

          Dziś ponownie zainstalowałam Instagram, bo pomyślałam że po kolejnej "aktualizacji" wreszcie naprawią błędy i będę mogła dodać nowe posty. Nic z tego, a dodatkowo gdy chciałam się zalogować po powrocie, to wpisując 1szą literę loginu, automatycznie pojawiła się ikona z moim loginem (i emailem!). Po kliknięciu na nią automatycznie system zalogował mnie na konto bez wpisywania hasła!
         Dlaczego, skoro nigdy nie zaznaczam opcji "zapamiętaj dane logowania!" i przed ostatnim odinstalowaniem aplikacji też tego nie zrobiłam, więc nie było możliwości żeby "system" Insta mnie pamiętał?  
         Nie przechowuję też danych ze smartfona na koncie Google (a przynajmniej nie ostatnio), więc nie rozumiem skąd ta automatyka i decydowanie za mnie! Przecież po to, do cholery zawsze się loguje z hasłem, żeby przy stracie smartfona nikt mi się nie mógł włamać na moje instagramowe konta!
 

        Co dziwne ta "automatyczna opcja logowania" jest możliwa jak na telefonie jest zalogowane konto Google.   

         Ja włączam je tylko przy pobieraniu aktualizacji z Google Play i po tym fakcie usuwam z telefonu. Teraz jednak chciałam się zalogować na Insta, żeby sprawdzić czy znowu nie będę musiała ponownie przeinstalowywać aplikacji, bo nie wiem czy mogę dodawać posty?
       Widocznie Instagram automatycznie rozpoznaje konto Google i na podstawie jego rozpoznania przyznaje dostęp do innych usług. Pytanie czy ma do tego prawo, skoro się nie loguję na Insta przez konto Google a nigdzie nie znalazłam informacji, że istnieje taka opcja!!






Interfejs Instagrama po zmianie w lutym 2021




          To screen oryginalnego wyglądu statystyk! Jak widać ekran jest "ucięty" i nie wiem dlaczego, bo w poprzednim roku taki nie był!
 




         Po zmianach w lutym 2021 r. kilkukrotnie w ciągu 2ch dni (13-14.02) próbowałam dodać nowy post i do tej pory nie mogę tego zrobić, bo przy próbie przesłania, pojawia się taki komunikat "Zdjęcie nie zostało opublikowane"! To samo dotyczy Insta Stories. Mogę tylko lajkować, dodawać komentarze i zapisywać posty w ulubionych folderach.
 
 




         Te opcje były już kiedyś dostępne na Insta przed aktualizacją z 2020 r. 

         Zarówno przed 2020 r. jak i teraz 2021 r. znów w statystykach posta można zobaczyć, o której godzinie wstawiło się post, ale zakładka 'Obserwujesz' nie pokazuje co lajkują inni, których obserwujesz. Pojawia się komunikat, że ta opcja jest niedostępna i żeby "Zaktualizować aplikacje by zobaczyć nową kartę aktywności!" [przecież ja mam aktualizację dopiero co ściągniętą z G Play. U mnie to wersja: 54.0.0.14.82 ]
        W 2020 r. nie było tej zakładki w Aktywności a w 2019 r. mogłam zobaczyć jakie komentarze i posty lajkowali ci, których obserwowałam!






          Przed aktualizacją z lutego, zauważyłam parę dni wcześniej także dublowanie komentarzy przez samą aplikację! Wstawiłam jeden komentarz a potem widzę, że są 2 identyczne i to w odstępie czasu ok.30 min! Jak to jest możliwe skoro przesłałam 1 komentarz i to po 16 minutach od dodania posta na 2gim koncie?Skąd się  wziął taki sam pół godziny później? 
         To zresztą nie dotyczyło tylko mojego konta. Wcześniej to samo zaobserwowałam na dużym koncie portalu kobiecego, gdzie pod jednym z postów były te same powtarzające się komentarze - zdublowane kilkukrotnie (2-3 razy albo więcej).






         Po ponownym ściągnięciu Insta dnia 13.02 miałam też problem z przeniesieniem aplikacji na kartę pamięci. Poszło dopiero chyba za 2 czy 3cim razem!

 

 


 

        

Po co Instagram "cofa się" w funkcjach? 

         Na stronie G Play widnieje informacja, że wersja aplikacji zależy od wersji Androida, więc zaczynam się zastanawiać czy czasem te "ulepszenie" to nie było dopasowanie konkretnych funkcji aplikacji pod wymogi systemu tj . nowszy system np. Android 10 ma lepszą wersje Instagrama (czyt. najnowszą) a wersje stare jak mój Android 4.4 muszą się zadowolić okrojonymi z lat ubiegłych?




Jeżeli znacie odpowiedzi na moje pytania lub macie swoje przemyślenia to napiszcie w komentarzu! Może przesadzam z tymi teoriami spiskowymi na temat Instagrama?

 

 

 

1 komentarz:

Obsługiwane przez usługę Blogger.